5 tips voor happy skin in de winter!

EEN_GEZONDE_WINTERHUID

 

In de winter kan de huid gevoeliger zijn en zijn schrale en geïrriteerde plekjes vaker van de partij. De afgelopen dagen is het buiten al te merken dat de temperatuur gedaald is en het koud & guur aanvoelt. In de zomer weet je, waarschijnlijk, dat je zonnebescherming moet gebruiken. Maar wist je dat er stappen ondernomen kunnen worden om jouw huid ook in de winter te beschermen?  Door koud en droog weer kan de huid schraal en geïrriteerd raken en dit samen kan tot vroegtijdige huidveroudering leiden. Wij helpen jou op weg met een aantal praktische tips om je huid te beschermen en extra te ondersteunen in de winter.



# Tip 1: Reguleer de luchtvochtigheid


Schommelingen in temperatuur en luchtvochtigheid, hebben een uitdrogende effect, waar zelfs de meest veerkrachtige huid niet tegen bestand is. Als de temperatuur daalt, verliest de lucht zijn vochtigheid, wat kan resulteren in huidproblemen als jeuk, barsten en schraalheid. 

Zonder de juiste bescherming de kou intrekken en terugkeren naar een 'over' -verhit en droog huis, kan de aanzet geven tot huidirritatie. Gebruik daarom een luchtbevochtiger binnenshuis en stel deze in op 40-50 procent luchtvochtigheid. 


# Tip 2: Houd de thermostaat laag!


Warm is lekker maar niet altijd goed! De reden hiervoor is een opvolging van #tip 1. Hoe lekker het ook aanvoelt, stel de temperatuur binnenshuis niet extreem hoog in. Hiermee voorkom je dat de lucht aan vochtigheid verliest en ze als gevolg hiervan uitdroogt. Je zult ervaren dat het contrast met de buitenlucht als een mindere shock is voor je huid.

Zet de temperatuur  daarom niet te hoog! Houd jouw huis en kantoor wat koeler en draag meer kleding en schakel de verwarming 's nachts uit. Om comfortabel te blijven, draag je overdag gewoon meer (ademende) kleding in plaats van de temperatuur op te hogen en gebruik je 's nachts bijvoorbeeld een extra deken op je bed.

Nog een bijkomend voordeel van een iets lagere binnentemperatuur  is dat het ons overdag scherper maakt en 's nachts beter doet slapen.



#Tip 3: Balanceer jouw talgproductie

 

De onderliggende oorzaak van vochtverlies in de huid komt voort uit een geleidelijk verlies aan talg. De talgklieren van ons lichaam, gelegen in de buurt van onze haarzakjes, scheiden talg af.  Talg is een lichte, olieachtige substantie die onze huid en haren gehydrateerd houdt. Naarmate we ouder worden, vermindert de talgproductie van ons lichaam. In de zomer is er (meestal) voldoende vocht in de lucht, wat dit geleidelijke verlies van talg compenseert. Maar in de winter is de lucht droger en heeft ons lichaam vaak extra ondersteuning nodig, om de huid gehydrateerd te houden.

Lekker opwarmen ?  Een douche en bad zijn heerlijk, maar niet te heet. Warm water kan goed aanvoelen, maar het stoot olie van je huid af, gebruik milde zeep en ondersteun de huid eventueel met extra hydraterende bestanddelen in jouw douche-bad producten.

Gebruik ook een lippenbalsem om het vochtgehalte van je lippen te behouden en gebruik in de winter een rijke, vochtinbrengende crème of een zalf, om de eventuele vochttekorten aan te vullen. 

 


# Tip 4: Drink veel!


Water helpt je om gehydrateerd te blijven, van binnenuit. Meer water drinken zal vooral helpen wanneer je normaal niet genoeg drinkt. Vind je water saai of misschien te koud met het winterse weer? Het drinken van thee, het liefste groene of witte, helpt je ook om gehydrateerd te blijven. Sterker nog, groene en witte thee zitten boordevol met antioxidanten en kunnen zelf ziekteverwekkers tegen gaan. Dubbele winst in de winter maanden.


Maar alleen water is niet genoeg. Het is belangrijk om naast het drinken van water ook gezond te eten. Hiermee vergroot je de opname van  belangrijke vitamines, mineralen en gezonde vetten gevonden in onder andere groente, fruit, noten, enz., Hiermee zorg je ervoor dat jouw lichaam de essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt die bijdragen aan een goed gereguleerde vochtgehalte van de huid.



# Tip 5: Bescherm je huid!


Jouw huid heeft extra bescherming nodig tegen de zon , ook in de winter.  De zon en de schade die zij aanricht, zorgen direct voor  een voelbare drogere huid. Een drogere huid breekt en scheurt sneller. Een combinatie van; UVA-UVB straling, een afwisselend koude-, warme-, en droge lucht en onvoldoende beschermende maatregelen veroorzaakt in veel gevallen “droogte” lijntjes, die helaas erg veel weg hebben van rimpels.


Wil je deze 'winter lijntjes' voorkomen?


Gebruik (meer)dagelijks zonnebescherming en pas extra sunblock toe. Zeker wanneer je van plan bent om voor een langere periode deel te nemen aan buitenactiviteiten in de winter. Nog een wintersportvakantie in het vooruitzicht? Zeker dan is een sunblock een must! Want ondanks dat het, dagelijks aanbrengen en tijdens het skiën, op bewolkte dagen overbodig lijkt, is dit om een winterhuid te voorkomen echt een noodzaak. Er zijn verschillende producten op de markt verkrijgbaar die speciaal gericht zijn op de zon in de winter.

Niet alleen kun je je huid beschermen door middel van zonnebrand, maar juist ook door deze goed te bedekken. Het dragen van een zonnebril en beschermende kleding  kan de huid namelijk ook beschermen tegen schade door de zon. Dit kan voor de hand liggen, maar gebruik kleding, handschoenen, sjaals, mutsen die zowel warm als ademend zijn. En probeer zoveel mogelijk om de blootgestelde huid te bedekken als het erg koud is. De juiste kleding beschermt je tegen de elementen en zorgen ervoor dat het vochtpijl van de huid behouden blijft .


Samenvattend is er een hoofdmotto in de winter wat betreft je huid: hou haar vochtgehalte in balans!!

Zowel intern als extern zul je jouw focus moeten hebben om deze op peil te houden. Het lijkt allemaal zo voor de hand liggend, maar wanneer je kritisch naar je eigen dagelijkse routine kijkt, zul je zien dat er absoluut nog winst te behalen is! Ook al zit dit misschien wel in kleine aanpassingen.


Laat een bericht achter

Bedankt, na goedkeuring wordt je bericht geplaatst.