De 5 wijsheden om collageen aanmaak te stimuleren!

blog-collageen-aging-expert

We kennen het allemaal dat je ‘s ochtends wakker wordt en je realiseert dat je huid niet meer als vroeger hup in weer in de plooi zit. En je vraagt je af waar dat door komt? Het antwoord hierop is eenduidig: Collageen! Maar wat is Collageen precies? Hoe kan ik de aanmaak stimuleren? Lees de stof over het onmisbaar stofje voor onze huid.

Collageen is bewezen een van de belangrijkste bouwstenen van de huid te zijn en het belang van deze eiwit is essentieel voor een jeugdige huid. Het verlies van collageen vindt al na je 25ste levensjaar plaats en versnelt elk jaar. De snelheid waarmee dit gebeurt wordt mede bepaald door jouw genen die een code bevatten. Deze code geeft opdracht aan de huidcellen om collageen aan te maken, maar ook af te breken. Collageen vormt samen met elastine in de huid een wisselwerking, die zorgen dat de (huid)weefsels een verbindingen met elkaar vormen. Deze verbindingen vormen de basisstructuur van de huid, maar bepalen ook de mate van elasticiteit en volume van de huid. Want als gevolg van het ouder worden, wordt er minder collageen en elastine aangemaakt dan er wordt afgebroken. Hieronder geven wij 5 wijsheden waarmee je de aanmaak van collageen kunt stimuleren en overmatige afbraak kunt beperken:

#1 Gebruik actief werkende huidverzorging

Uiteraard zijn de juiste ingrediënten in je huidverzorging van cruciaal belang. Om de aanmaak van collageen te stimuleren, zijn er verschillende ingrediënten die zeker niet mogen ontbreken in jouw dagelijkse huidverzorgingsroutine. Het belangrijkste en meest besproken ingrediënt is vitamine C. Vitamine C onder andere  is verantwoordelijk voor de aanmaak van collageen. Maar waar moet je opletten wanneer je zoekt naar vitamine C in je huidverzorging?

Je wilt natuurlijk zeker weten dat wat je smeert ook daadwerkelijk werkt! Dus let op bij producten die vitamine C bevatten dat dit minstens met een kracht van 0,6% is, maar menig professional beweert dat minstens een concentratie van 4% nodig is voor zichtbaar resultaat. Staat dit niet expliciet vermeld, dan moet het minstens bij de eerste drie ingrediënten beschreven staan. Let op: er hoeft niet letterlijk vitamine C te staan vermeld. Er zijn namelijk andere namen voor verschillende werkzame vormen van vitamine c, zoals: ascorbinezuur, natrium ascorbyl fosfaat, ascorbylpalmitaat, retinyl ascorbaat, tetrahexyldecyl ascorbate en magnesium ascorbyl fosfaat. Waarvan Ascorbinezuur de meest bekende.

Zo kun je bijvoorbeeld een serum kopen met een hoge concentratie vitamine c en deze vermengen met pure aloë vera. Aloë vera staat bekend om haar kalmerende en helende eigenschap en bevat tevens ook een hoge dosering aan vitamine C! Let wel dat je de vitamine C in een luchtdicht pompflesje aanschaft. Lucht en vocht schakelen de werkzaamheid van vitamine C uit.  Beide Vitamine C en Aloë vera hebben de eigenschap collageenproductie te stimuleren. Ook kun je de serum gewoon mengen met je eigen dagcrème. Bij onder andere Paula's Choice vind je zorgvuldige samengestelde huidverzorgingsproducten met vitamine C of ander vormen ervan.

#2 Eet de juiste voeding

Het belang van voeding wordt alsmaar onderschreven en zeker terecht. Want via voeding “voeden” we letterlijk onze cellen met de benodigde energie, mits we de juiste voeding eten. Ook door divers te eten zorg je ervoor dat vitamines en mineralen beter opgenomen worden in het lichaam. De voeding die je cellen nodig hebben om collageen te produceren zijn: vitamine C en proteïnen. Deze zijn essentieel voor de productie van pro-collageen, het basisproduct van het collageen. Pro-collageen hecht zich aan andere vitamines en mineralen in ons lichaam, die vervolgens zich samen vormen tot collageen- en elastine weefsel. Het weefsel vormt een verbinding met de huidcellen en bepaalt de kwaliteit van de huidstructuur en de zichtbare stevigheid en elasticiteit van de huid. Volgens, The Department of Biological Science of Salisbury State University, zijn voedingsproducten met een hoge waarde aan ijzer, koper en zink cruciaal voor de productie  van collageen. Zo zorgt ijzer voor sterke celwanden, zink voor de productie en opname van collageen en koper draagt bij aan de veerkracht van de huid.

#3 Slik de juiste vitamines en mineralen

Er zijn in totaal 13 soorten vitamines. Vitamines, mineralen en aminozuren zijn  de benodigde voeding de cellen om collageen aan te maken. Het is wel essentieel om deze vitamines in de juiste hoeveelheden, verhoudingen en samenstelling in te nemen.  Indien dit niet gebeurt kan je schade aanrichten aan je lichaam of simpelweg niet de voordelen benutten van de vitamines en suppletie. Zo is het belangrijk om te letten op de manier van inname (onder de tong of door slikken en de tijd van inname voor of na een maaltijd s avonds of s ochtends). Om te zorgen dat je de juiste samenstelling aan vitamines, mineralen en proteïnen binnenkrijgt voor de aanmaak van collageen zijn speciale collageen pakketten samengesteld. Die de juiste ingrediënten in de juiste hoeveelheid en samenstelling bevat. Ook kun je collageen letterlijk innemen, met als reden dat de inwendige werking van collageen vele mate groter is, dan het effect van collageen op de huid aan te brengen. Collageen in een “potje” is onder andere verkrijgbaar bij Top Vitamines

#4 Versterk je verdedigings- barrière.

Een ongezonde leefomgeving en/of levensstijl kunnen het proces van collageen afbraak versnellen. Uit diverse onderzoeken blijken vrije radicale de nummer 1 boosdoener blijkt te zijn in het process van versnelde huidverudering. Wanneer je lichaam in een hogere frequentie blootgesteld wordt aan vrije radicalen, kan het zijn dat het lichaam niet voldoende in staat is om deze te neutraliseren dan dat zij antioxidanten heeft om deze te neutraliseren. Vrije radicale zorgen voor schade in al onze cellen en vooral de kwetsbare cellen in elke laag van onze huid. Antioxidanten hechten zich aan een vrij radicaal en neutraliseren deze, waarmee ook de dreiging dat deze  schade kan aanrichten in het lichaam wordt beperkt. Bescherm je huid en lichaam tegen vrije radicalen. Hoe? Door de drie oude R te volgen. Rust: slaap dagelijks voldoende. Regelmaat: verzorg je lichaam en huid regelmatig door te eten, sporten en regelmatig water te drinken. Vergeet ook niet je huid te beschermen. Op de site van het KNMI wordt de UV-kracht per dag vermeld en welke bescherming volstaat. Reinheid: zorg dat je lichaam en huid schoon (beperk alcohol, roken etc.) houdt maar ook je omgeving en voeding. Eet pure schone voeding zo veel als je kan.

#5 Stimuleer je huidcellen

Door het toenemende onderzoek naar de processen van de huid komen er steeds meer behandelingen die effect hebben op de productie van collageen. So zijn er verschillende behandelingen die van binnen en ook van buiten uit de collageen in de huid stimuleren.  De meest doeltreffende behandelingen zijn Collageen bank of LED-therapie, waarbij er met een speciaal type licht de aanmaak van Collageen gestimuleerd wordt. Deze golven trillen op een frequentie waarbij de cellen gestimuleerd worden om het aanmaak process van collageen op te starten in een hogere frequentie. Naast lichttherapie zijn er ook Skin Boosters (Collageen Inductie Therapie) behandelingen. Hier wordt door middel van micro-needling of laser minuscule gaatjes in de huidlaag gevuld met allerlei stimulerende stofjes voor je huid. Denk hierbij aan vitamine, mineralen en andere essentiële stoffen voor de opbouw van collageen en elastine weefsels in de huid. Door het aanrichten van gecontroleerde schade aan de huid en het voorzien in de juiste stoffen voor de wederopbouw ervan, zul je prachtige resultaten ervaren. Bijvoorbeeld bij Derma2Care zijn er paramedici en huidtherapeuten die je hierin kunnen adviseren.

Zoals je hebt kunnen lezen is er een hoop wat je zelf kunt doen om zo lang mogelijk een “jeugdige huid” te houden door je collageen op niveau te houden. Wij hopen je een beetje op weg te helpen in de grote hoeveelheid aan informatie rondom huidveroudering en zo een lichtje in de duisternis te geven….. Door wat praktische tips en vooral zelfkennis over jouw eigen huid, willen we je in staat stellen om zelf de regie te nemen in jouw huidverzorging!

Aging Expert gaat tweewekelijks op zoek naar achtergrondinformatie en tips voor een gezonde en jeugdige huid. Wil je op de hoogte gehouden worden van onze speurtocht? Schrijf je in voor de weekbrief en ontvang onze blog met ondere andere tips & tricks.


Laat een bericht achter

Bedankt, na goedkeuring wordt je bericht geplaatst.