De 5 groentes & fruit......

SkinDNA_groeten_fruit_huidveroudering

We lopen er allemaal op een gegeven moment tegenaan: de eerste tekenen van het ouder worden van je huid. Dit is meestal wel een confrontatie om je eerste rimpeltjes of kraaienpootjes te zien. Maar niet getreurd: je kunt er van binnenuit ook iets  aan doen!! Niet alleen in je dagelijkse huidverzorging routine, maar juist door je voeding aan te passen. Wij hebben 5 belangrijke groenten- en fruitsoorten voor je op een rij gezet die jou gaan helpen met het behoud van je huid en het omkeren van de eerste tekenen.


#1: Avocado

De meeste mensen weten niet dat avocado's krachtige anti-verouderings eigenschappen hebben, die zich in zowel het vlees van de vrucht als in de olie bevinden. Wetenschappers hebben onlangs ontdekt dat avocado's krachtige anti-verouderings eigenschappen bezitten die beschermen tegen vrije radicalen. Gezonde stoffen in avocado's kunnen diep binnendringen in onze celstructuren, de mitochondria binnengaan en de energieproductie activeren, waardoor cellen goed kunnen functioneren. Zelfs als ze voortdurend worden aangevallen door vrije radicalen. Avocado's zijn rijk aan goede vetten, hierom worden avocado's dan ook geprezen, omdat ze hoge niveaus van (in vet oplosbare) vitamines bevatten zoals vitamine A en E. Beide vitaminen spelen een sleutelrol bij het voeden van de huid met als resultaat een goed gehydrateerde huid en er jonger uitzien. Deze vitaminen zijn ook van vitaal belang om cellen en celmembranen gezond te houden, en daarom bij het vertragen van de ouderdom, of het natuurlijke verouderingsproces: vermindert ouderdomsvlekken (avocado-olie bevat veel sterolinen die de huid verzachten en ouderdomsvlekken verminderen), verjongt de huid (avocado-olie is rijk aan vitamine A, verschillende B-vitaminen waaronder B1 & B2, vitamine D en E, evenals bèta-caroteen, kalium, lecithine) en verhoogt collageen (avocado-olie stimuleert de productie van collageen en helpt veroudering voorkomen). Of je nu avocado's in je normale dieet opneemt, aanbrengt als gezichtsmasker of, allebei, je zult profiteren van de anti-aging effecten.


#2: Tomaten

Het stofje lycopeen (een anti-oxidant die vrije radicalen kan bestrijden) in tomaten is een van de verbindingen die samen bekend staan ​​als carotenoïden. Uit een groot aantal onderzoeken blijkt al tientallen jaren dat carotenoïden de huid helpt beschermen tegen schade door de zon. Lycopeen wordt algemeen beschouwd als de meest krachtige anti-oxidant van de carotenoïden. Een krachtige antioxidant die niet alleen beschermt tegen UV-schade, maar ook beschermt tegen schadelijke bacteriën. Het stofje, onder andere gevonden in tomaten, krijgt erkenning voor het vermogen om cellen te helpen beschermen. Lycopeen lijkt ook de huid te versterken door de activiteit van de collagenase-enzymen te remmen, die betrokken zijn bij de afbraak van collageen in de huid. Collageen zorgt voor de stevigheid en elasticiteit van je huid en voorkomt rimpels! Niet geheel onbelangrijk dus. Uiteraard is het eten van de rauwe tomaat (ongekookt) goed, maar bij het verwarmen van de tomaten neemt het stofje lycopeen toe. Dus een heerlijke zelfgemaakte tomatensaus of tomatensoep is een hele goede manier om je huid een boost te geven, vooral als je dit op regelmatige basis doet!


#3: Aubergine

De diep paarse vrucht krijgt zijn rijke kleur en anti-aging kracht van nasunine. Aubergines zijn een goede bron van antioxidanten doordat het ook vitamine C bevat.  Anti-oxidanten vechten met en hebben als doel de vrije radicalen in ons lichaam te neutraliseren. Hiermee wordt voorkomen dat deze oxidatieve stress kunnen veroorzaken aan onze huidcellen. Antioxidanten die aanwezig zijn in aubergines, voorkomen schade door vrije radicalen aan onze lichaamscellen (inclusief huidcellen) en bieden verlichting van rimpels, fijne lijntjes, donkere vlekken & ouderdomsvlekken ook wel bekend als pigmentvlekken. Daarmee hou je dus vroegtijdige veroudering op een afstand. Naast het vruchtvlees van de aubergine is de schil van aubergines ook gunstig voor onze huid omdat ze anthocyanen bevat die niet alleen anti-verouderings voordelen bieden, maar ook verlichting bieden van huidontsteking en verschillende andere huidproblemen. De anti-oxidanten en anthocyanen, die in de aubergine aanwezig zijn, helpen ook bij het verbeteren van de glans van onze huid. De aubergine mag niet rauw gegeten worden in verband met het vrijkomen van een giftig stofje welke geneutraliseerd wordt door het te koken. Een heerlijke ratatouille met tomaat is zomaar een suggestie, twee vliegen in een klap!


#4 Rode paprika

Deze immuniteit verhogende superster bevat tweemaal zoveel vitamine C, als haar andere varianten, waardoor ze zeer gunstig effect heeft op je huid. Dit doordat ze de productie van witte bloedcellen stimuleert. Het kan er ook voor zorgen dat je er jong uitziet: een studie in The American Journal of Clinical Nutrition, wees uit dat mensen met een dieet welke veel vitamine C bevat, minder gevoelig zijn voor rimpels. Dit heeft te maken met dat vitamine C de aanmaak van collageen stimuleert. Vitamine C, helpt namelijk om collageen te vormen, een structurele vezel die nodig is om alles bijeen te houden. Collageen is vereist om jouw huid om gezond te houden en zelfs kleine tekorten aan vitamine C kunnen huidproblemen veroorzaken. Dus voor het behoud van een volumineuze, elastische maar ook een goede huidbarriere eet je voldoende van deze rode vitamine C bom. Heerlijk als snack tussendoor!


#5: Bramen

Deze heerlijke paarse vruchtjes hebben een milde, peperige smaak met een delicate zoetheid. Ze zijn rijk aan anti-oxidanten, welke bijdragen aan een jeugdig uitstraling en het algemeen behoudt van een gezonde huid. De anthocyanen in bramen staan ​​erom bekend dat ze rimpels op afstand houden door de aanmaak van collageen en elastine te stimuleren. Onderzoekers toonden ook aan dat, het extract van bramen blaadjes een anti-oxidant profiel bevat dat vergelijkbaar is met dat van groene thee. Vol met polyfenolische verbindingen en flavonoïden, keert het bramen-blad extract de cellulaire schade door vrije radicalen en oxidatieve stress om. Een eenvoudige manier om van bramenblad extract  te profiteren, is door dagelijks 4,5 gram bramen blaadjes als thee te gebruiken (te krijgen bij de reformwinkel). Tevens is het blad van de braam ook in huidverzorgingsproducten terug te vinden. Dubbele werking dus, zowel van binnen als van buitenuit.


Er is een hoop wat je zelf kunt doen om zo lang mogelijk een “jeugdige huid” te behouden of om bepaalde aanwezige huid probleempjes op te lossen. Wij hopen je een beetje op weg te helpen in de grote hoeveelheid aan informatie rondom huidveroudering en zo een lichtje in de duisternis te geven! Door wat praktische tips en vooral zelfkennis over jouw eigen huid, willen we je in staat stellen om zelf de regie te nemen in jouw huidverzorgingsroutine!

 

Aging Expert gaat tweewekelijks op zoek naar achtergrondinformatie en tips voor een gezonde en jeugdige huid. Wil je op de hoogte gehouden worden van onze speurtocht? Schrijf je in voor de weekbrief en ontvang onze blog met ondere andere tips & tricks. 


Laat een bericht achter

Bedankt, na goedkeuring wordt je bericht geplaatst.